12 Jul 2009

tokyo metropolitan expressway - epilog


Motorväg, järnväg och en kanal. Tre olika lager av infrastruktur möts. Bilden tagen från Tokyo Monorail, som likt motorvägen är ett projekt från OS 1964.

The Tokyo Metropolitan Expressway is without doubt the most outstanding and important structure in the fabric of the city. Massive concrete and steel beams support a vast network of roadways that weaves its way through the entire capital, its tentacles stretching as far as the outlying districts of Yokohama, Saitama and Chiba. This traffic roller-coaster flies through and over the cityscape, skimming low-lying rooftops, snaking between towering office blocks and diving into underground tunnels. It adds a further dynamic dimension to the hilly Tokyo landscape, drawing attention to the constantly changing levels and differences between areas, whether industrial, residential or commercial. This three-dimensional, sequential space has no comparison worldwide.
Tajima N. Tokyo: A Guide To Recent Architecture. (En bok jag för övrigt varken äger eller läst).

Shuto Expressway i Ginza, i botten på en gammal kanal. Den röda asfalten är för signalera den farliga kurvan. Edo och sedan Tokyo var en stad där kanalerna var den viktigaste infrastrukturen. Men i utvecklingens hastighet tappade kanalerna sin betydelse och förvandlades. Detta är närmare bilens Venedig än vad Tensta är.






Se mer om motorvägar genom klicka här (karta och film), här (om struktur och geometri) eller här (bilder från resa på motorvägen). Eller bläddra igenom inläggen under infrastruktur.

No comments:

Post a Comment